Проект Strange God + FAQ Обсуждаем Voodoo 5 6000 от zx-c64
#243
Отправлено 20 Март 2021 - 01:41
#249
Отправлено 21 Март 2021 - 22:45
White (21 Март 2021 - 21:24) писал:
p4 630 как раз 3.0
zx-c64 (21 Март 2021 - 21:01) писал:
тут xp для вуды не любят. похоже что все дрова для xp со спид багом
монитор то повернут, но он не умеет поворачивать сигнал, разве что собственную меню настройки может вертеть, а в ХР и амигамерлине 3.1 нет данных функций поворота.
#253
Отправлено 22 Март 2021 - 07:58
Now to think about, something like this could even drop my need for retro machine that I still have, lurking around with V5 in it. But this is where I have been thinking about few things:
- Is there is chance that this remastered version of V5 6000 will support PCI-E? Or at least come with some sort of PCI-to-PCI-E adapter, similar to PS/2-to-USB adapter that I still use for some old joysticks?
- Voodoo 5 is basically the best GFX card for gaming era, "3D Acceleration beginning-to-2002" (some referring to this period as golden years of PC gaming). It still is today for the games that do not support 32-bit color mode (and that's a lot of games from that era), thanks to famous 22-bit interpretation of 16-bit mode. At least it was few years ago when I checked last time image quality. However it is not perfect. Two things are barring it from perfect. First is compatibility, as some very old games (like Pandemonium) are unable to use Glide on anything but V1 and V2. And I doubt that you can do something about this as the problem is likely with the games themselves. And the second is lack of DOT3/Normal mapping function (environmental bumpmapping as it was called in those days). There are a few games (like Drakan: Order of the Flame or Giants: Citizen Kabuto) and 3D Mark tests in the mentioned era that are unable to use these graphic enchantments on V5 due to lack of hardware. But I have been thinking... since driver source code is available... is it possible to enable in drivers for V5 to report to D3D that it supports DOT3 after all, but then do all the effects in "software mode" where CPU would in fact do these effects? I have a hazard guess that today CPUs are powerful enough to process these effects in those old games, on their own. If I am not mistaken, emulators for old consoles like Playstation 2 are already able to process these effects in PS2 games using only CPU (at least that was my experience when using PSX2 emulator some 10 years ago).
- Voodoo 5 is already capable to force D3D games that supported hardware TnL function, to report that option as available for use, thanks to "Geometry Assist" driver perk. This further empower the thought that something like this would be able to force DOT3 too. I remember however that, outside of 3D Mark 2000, I saw no benefit for FPS in games. Only in 3D Mark 2000 score was tangible higher, but some was saying at that time 3D Mark 2000 was giving more points just because HW TnL was enabled, so maybe because of that. I am curious though. Since Geometry Assist was supposed to be tide in some way with the CPU (perhaps emulating HW TnL in software that is still more than pure software TnL?), did you try this option with the CPUs of today power? Are in-game FPS higher after all?
- With V5 6000 that is compatible with current system, I guess the only advantage that my retro machine would still have is CRT monitor. Since, even today, no monitor is able to show image as good as CRT monitor. Something I hope will be sorted out soon enough as I hear good things about HDR and OLED TV tech. However, in order to prepare such an old piece of hardware, that realistically can't go above 1280x1024 (and that without any AA), and where 1024x768 with AA (ideally x4) and LODBias -2 (in this case AA must be at least x4), would be the sweet spot, for the screens of today sizes and resolutions, do you think it's possible to add some sort of integer scaling or some such tech in the drivers?
Well that's it. Once again this is one beautiful project. Keep up good work!

#254
Отправлено 22 Март 2021 - 09:32
White (22 Март 2021 - 00:09) писал:
intel pentium 4 630
ASUS P5GD1
2x256 DDR 400
Win XP sp3/amigamerlin 3.1 R11
да особо ничего я не успел проверить, суббота ушла на ремонт платы, воскресенье только собрал накатил систему, поставил Rune для проверки, в D3D геометрические артефакты на первой же заставке(где зомби высекают лого игры из каменной глыбы) в Glide все хорошо.
АА даже не включал. надо еще решить вопросы с эргономикой соседства двух ПК(USB KVM купить(для перекидывания клавы и мышки)/лишний пилот(розеток не хватает на все) разместить мониторы)
#255
Отправлено 22 Март 2021 - 10:58
mall (22 Март 2021 - 09:32) писал:
ASUS P5GD1
2x256 DDR 400
Win XP sp3/amigamerlin 3.1 R11
да особо ничего я не успел проверить, суббота ушла на ремонт платы, воскресенье только собрал накатил систему, поставил Rune для проверки, в D3D геометрические артефакты на первой же заставке(где зомби высекают лого игры из каменной глыбы) в Glide все хорошо.
АА даже не включал. надо еще решить вопросы с эргономикой соседства двух ПК(USB KVM купить(для перекидывания клавы и мышки)/лишний пилот(розеток не хватает на все) разместить мониторы)
Такой KVM хороший: TRENDNet TK-409K. Я его использую для переключения клавиатуры и мыши, но не видеосигнала (у меня же не сервер, где главное - видеть, а качество не так уж и важно).
Могу посодействовать с монитором, есть великолепные модели NEC 19" с IPS-матрицей и разрешением 1280х1024 с прекрасной электроникой.
#256
Отправлено 22 Март 2021 - 11:08
#257
Отправлено 22 Март 2021 - 11:11
Цитата
V56K PCI can work on PCI-E, but only with special adaptor. It is possible to integrate another bridge directly on PCB, but in this case, as i know, there will be two bridges and performance will be not so perfect (but theoretically it can be better then regular PCI/PCI66).
Цитата
Цитата
And T&L emulation is different. It is needed only to solve compatibility issues, but in the end in case of 3dfx cards it is anyway is a CPU work.
Цитата
V56K with fast CPU support can handle 1600x1200 with 4xAA in some cases. Without AA at 1600x1200 a lot of games are flying. If you want i can check.
Anyway we will prepare Glide games database with detailed information about performance notes and issues.
The full or almost full list of games is here
aspire1gig, судя по посту, тебя можно поздравить! УРА! Все пять карт из первой серии нашли свой дом. Ждём фоток!
#258
Отправлено 22 Март 2021 - 11:16
TINC (22 Март 2021 - 10:58) писал:
Могу посодействовать с монитором, есть великолепные модели NEC 19" с IPS-матрицей и разрешением 1280х1024 с прекрасной электроникой.
такой KVM мне не подойдет (мне видео сигнал не надо перекидывать, звук тоже,я в принципе уже нашел чисто USB KVM на две машины на али, осталось заказать). Железо мне тоже не нужно (просто банально проще купить на местной барахолке, даже если что-то понадобится). по мониторам у меня есть два отличных монитора 16:10. Вот если есть способ бюджетно конвертнуть аналоговый DSUB в цифровой DP или HDMI то посоветуй, тогда бы я использовал один монитор на обе машины.
#259
Отправлено 22 Март 2021 - 11:19
mall (22 Март 2021 - 11:16) писал:
Мы с White покупали конвертеры. Портят сигнал, не советую. С KVM с Али будь осторожен - могут что-то спалить, White подтвердит.
#260
Отправлено 22 Март 2021 - 11:25
TINC (22 Март 2021 - 11:19) писал:
вот и я беспокоюсь за испорченный сигнал (так что вернусь к варианту стола побольше).
вот такой USB KVM смотрел